söndag 25 mars 2012

Vad är förspel?


Vecka 6 är igång igen och den här veckan är ämnet förspel. Det är ett ord som alltid har gjort mig lite vagt förvirrad; för mig är det en av de termer som alla använder och alla utgår ifrån att alla andra förstår, samtidigt som alla har sin egen definition. Ungefär som "kär" och "förälskad": synonymer för vissa och vitt skilda begrepp för andra.

Det verkar i allmänhet betyda sexuell aktivitet fram till penetration/samlag (som då inte är förspel utan faktiskt sex), men det slutar funka så fort man har sex utan penetration/samlag vilket inte precis är sällsynt. Så jag antar att förspel är all sexuell aktivitet som normalt inte leder till orgasm och resten är sex, men då kan man lugnt ha förspel-sex-förspel-sex-förspel-sex, vilket låter konstigt.

Bortsett från det skulle en uppdelning i "förspel" och "sex" i alla fall förklara diverse undersökningar som hävdar att sex tar i genomsnitt åtta eller fjorton eller 16,4 minuter; de räknar bara med de sista åtta eller fjorton eller 16,4 minuterna. Men det är en uppdelning som för mig känns helt fel. Om man ligger och kelar i soffan och sen har sex så var det förspel, men om man ligger och kelar i soffan och inte har sex sen så var det bara vanligt kel?

Så jag fattar väl inte riktigt vad förspel är, egentligen. För mig är det sex alltihop, och det börjar innan man ens rör vid varandra, och det tar verkligen inte bara 15,4+16,4 minuter. När jag är i en sexuell relation känns det som om vi mer eller mindre har sex hela tiden, oavsett vad vi faktiskt gör. Eller ens om vi är på samma plats. De där sista minuterna som alla kallar för "sex", de är verkligen bara det allra sista. Fantastiskt, visst, men bara en del.

Inga kommentarer: