tisdag 15 november 2011

Saker folk gärna får sluta säga


Vecka 6 har som tema "Sämsta rådet någonsin". Just det kan jag nog inte leva upp till, men när jag läste det visste jag genast vad jag skulle skriva om för det har helt enkelt inte varit bittert nog här på bloggen på sista tiden.

Det är ingen hemlighet för flitiga läsare att jag befinner mig i något av en kärleks- och sextorka. Då jag även är i den period i livet där de flesta jag känner gifter sig, skaffar barn och tecknar gemensam kapitalförsäkring och mina känslor i frågan är välkända så blir det en del råd, tips och lyckönskningar. Jag vet att alla de här människorna menar väl men det rör sig om små variationer på ett litet antal upprepade teman som inte funkar något vidare. Här följer därmed en lista på saker att inte säga till såna som jag.

Var bara dig själv. Jo, det måste man väl vara om det ska bli något hållbart av det. Annars lär ju partnern förr eller senare upptäcka att hen hänger med någon helt annan än hen trodde. Men om man har varit sig själv hela tiden, huvudsakligen för att det inte föll en in att vara någon annan, och det inte har funkat hittills?

Dessutom utgår det här rådet ifrån att alla är trevliga, charmiga och roliga. Det finns en massa människor som helt enkelt är otrevliga; de ska inte vara sig själva. Och vi ändrar alla på oss lite grann när vi träffar nya människor. Man inleder inte med att dumpa alla sina neuroser i knät på senaste bekantskapen.

Du måste ha självförtroende/älska dig själv/tro på att det ska hända. Nej, jag har inte mycket till självförtroende på det här området men det är resultatet av torkan, inte orsaken till den. Jag hade inga tvivel alls en gång i tiden och nu är jag här.

Du måste göra X. Oftast är X någon variant av "ut och dansa", "ut på klubbar" och liknande. Alla tror att alla träffas så, men det är knappt någon som faktiskt gör det. Visst, det finns väl engångsligg tillgängliga för dem som pysslar med sånt men av alla jag känner kan jag komma på ett (1) förhållande där parterna träffades på ett dansställe. De är helt enkelt inga bra ställen att hitta något varaktigt på, särskilt inte om man som jag hatar nattklubbar. Vad ska jag göra, leta efter någon annan som inte heller vill vara där? Eller låtsas älska det och få en flickvän som blir förbannad för att jag aldrig vill ut och klubba längre?

Men även när X är något annat så är detta ett dåligt råd. Antingen gillar jag det och då gör jag det förmodligen redan, eller så ogillar jag det och se i så fall ovan; att låtsas gilla det leder inte till ett enda bra ställe.

Det händer när du minst anar det. Okej, det här är inte ens ett råd, men det förtjänar sin plats ändå. Om man har kommit långt nog att folk börjar säga "det händer när du minst anar det", då anar man det förmodligen redan så lite som man rimligen kan ana det. Jag kan inte föreställa mig att ana det mindre än jag i skrivande stund gör.

Jag ska hitta en tjej åt dig. Den här vore inte så illa om någon någonsin följde upp det med lite handling. Men det kanske är svårare än det lät.

Sådärja, det var väl nog med bitterhet för att hålla oss över de rekommenderade gränsvärdena i en månad eller två.

14 kommentarer:

Anne sa...

Folk i förhållanden borde inte få ge råd till oss singlar helt enkelt.

Brunmar sa...

Som om folk behöver vara i förhållande för att ge dåliga råd.

Ev kvalitet på mina råd har sannolikt knappast blivit bättre eller sämre bara för att jag har någon att umgås med nu.

När vi ändå håller på och är allmänt griniga kan vi fundera på om det faktum att man har lyckats med att starta ett förhållande en gång skulle göra en till expert inom området. Vad krävs för att de ska vara trovärdiga?

Ett förhållande startat på hur många försök?

Om de har haft 10 förhållanden är de uppenbarligen bra på att starta dem men kanske inte med rätt folk då det aldrig håller.

Connie sa...

ojoj, här känner jag igen mig alltför väl.

det är svårt det där, när ens kompisar försöker tussa ihop en med nån de känner. strategin är ungefär "men han är singel, hon är singel och jag gillar dem båda alltså kommer de också gilla varandra". de blir så besvikna när man då inte jublar och genast tackar ja till en date.

Då föredrar jag den mer realistiska hållningen som drabbade mig sent på nyårsnatten då jag vid ett samtal med en avlägsen men vad det verkar fullt normal bekant fick veta att de flesta av hans kompisar var singlar. Kul säger jag skämtsamt, kan du rekommendera någon? Varpå han tittar länge på mig och jag liksom ser hur han går igenom dem: Johan, Markus, Kalle, Håkan osv osv och svarar till slut olyckligt: Nej det kan jag tyvärr inte. Jag skulle inte rekommendera dem till någon.

Men jag försöker se det positivt, det är alltså inte bara mig det är fel på.

Patrik sa...

Jag skulle nog jubla och tacka ja om det nånsin blev nåt av det. I'll try anything once.

Killen med 1 st xbox.. sa...

Jag en människa i ett förhållande, har gett ett råd, det bästa hitills (då det inte kom med på listan av sågade råd) Jag säger bara Asian invasian!

Patrik sa...

Ditt råd kom inte med eftersom det var första gången jag fick det. Huruvida det var ett bra råd lämnar jag osagt.

Ett av de tre skäggen sa...

Jag har varit i ett seriöst förhållande i mitt liv och det har pågått i ca 7 år nu. Kvinnan träffade jag bredvid dansgolvet på ett uteställe och det fungerar mycket bra må jag säga. I övrigt, varför måste man jaga kvinnor om man trivs utan?

Patrik sa...

Och om man inte trivs?

Matilda sa...

Angående hur man träffar folk: verkligen. Jag har funderat rätt mycket på det där (av rent praktiska skäl) och tycker det borde finnas fler vettiga ställen att träffa potentiella partners på (då räknar jag nätdejting som förhållandevis vettigt även om resultaten och kvaliteten kan variera...). Jag gillar inte heller att gå ut på krogen/klubb/whatevs och då finns det ju inte så många möjligheter kvar, speciellt inte om man skulle vilja ha nåt tillfälligt. Man borde dra igång singelfika eller nåt...fast nä, det skulle nog också bli en jobbig situation.

Connie sa...

Jag gjorde det till slut, tackade ja. Då var det visst inte på allvar. Och då insåg jag att jag var ett litet singelprojekt som folk kan fantisera ihop pojkvänner till. Jävligt mycket snack och löjligt lite verkstad. Vilket var synd, för den här killen var ju så bra! Trevlig, underfundig, arkitekt, manchesterkavaj.

Matilda (igen) sa...

För övrigt hade jag bjudit ut dig på fika om vi befunnit oss på någorlunda samma plats (har fått för mig att du är i Skåne?).
/inteenstalker

Patrik sa...

Jag är i Skåne, ja, men jag är mobil och man gör ju allt för fansen. Särskilt för sin första stalker.

Matilda sa...

Maila strikkepause@gmail.com om du vill stalka tillbaka då :-P

Ett av de tre skäggen sa...

Verkar gå helt smooth detta!